tisdag 27 september 2011

Reflektioner

Idrott och hälsa

Skapande arbete och lek är väsentliga delar i det aktiva lärandet. Särskilt under de tidiga skolåren har leken stor betydelse för att eleverna ska tillägna sig kunskaper. 


Skolan ska sträva efter att erbjuda alla elever daglig fysisk aktivitet inom ramen för hela skoldagen. 
(ur Lgr11 Skolans värdegrund och uppdrag)




Syftet med undervisningen i idrott och hälsa är bland annat att eleverna ska få möta många olika slags aktiviteter. Grovmotoriska grundformer, till exempel springa, hoppa och klättra. De ska få utveckla sin samarbetsförmåga. Även takt och rytm i lekar, danser och rörelse till musik ska vara en del av undervisningen. 


I den nya läroplanen för grundskolan, så hålls normer och värden skilda från det ämnesspecifika. Det står ingenting om värdegrunden när det gäller till exempel matematik. Men värdegrunden är nu tydligare definierad och den avser alla ämnen. Skrivningar om mänskliga rättigheter och grundläggande demokratiska värderingar ställer skärpta krav på personalens grundläggande kunskaper. 
Värdegrunden är ett av de ben som hela skolans verksamhet vilar på. Värdegrunden bör/ska, gå som en röd tråd i allt som sker inom skolans "fyra väggar". Dock inte med det sagt att eleverna inte ska ha det med sig utanför skolan, vi ska förbereda dem för att leva och verka i samhället. Jag tror att vi ofta fokuserar på elevernas möte med varandra, och man borde inte, tycker man, behöva nämna att ALL skolpersonal har ansvar för att värdegrunden hålls vid liv.

Dessvärre ser nog inte verkligheten alltid ut så. Det används metoder, ofta på grund av att läraren inte kan hantera olika situationer som uppstår, som i sin tur kränker elever och man reflekterar inte över att det dagligen sker. Man är bara desperat och vill hitta någon tänkbar lösning att få bukt med det som inte faller inom ramen för vad den ansvariga läraren tycker och tänker.
Jag har i tidigare inlägg haft fokus på de elever som lever med en funktionsnedsättning, och viktigt att nämna är att alla elever utreds inte av olika anledningar och jag tycker inte det ska vara nödvändigt att man ska behöva få en diagnos för att få rätt bemötande.



Varför är värdegrund i skolan viktigt?


"Skolan är den plattform där vi formas som medborgare och där vi lär oss att fungera tillsammans med andra människor. När eleverna blir vuxna och kommer ut på sina arbetsplatser så ska de exempelvis kunna framföra avvikande synpunkter och veta att de har rätt att framföra dem, säger Peter Östlund, projektledare för Skolverkets värdegrundsarbete."


Skolan är till för eleverna och måste därför aktivt involveras i processen med planarbete mot diskriminering till exempel. Kvalitetsarbetet måste bygga på reellt inflytande för de berörda. Skolan ska i värdegrundsarbetet utgå från skollagen, läroplanen och internationella konventioner som till exempel barnkonventionen. Det innebär att barn och elever måste få komma till tals i den verksamhet som de vistas i och är en del av.
Om vi använder oss av till exempel ämnet idrott och hälsa så kan vi på ett naturligt sätt väva in värdegrundsarbetet i form av olika lekar och samarbetsövningar.
Skolverket har samlat  stödmaterial, aktuell forskning, reportage och intervjuer med anknytning till demokrati-, jämställdhets- och värdegrundsfrågor. Vill du läsa mer,  klicka HÄR!


Matte och idrott


Det råder ingen tvekan om att det finns stora fördelar med att integrera dessa två ämnen. Egentligen är det nog omöjligt att inte se sambanden och att de möts på ett naturligt sätt. Kanske är det dock så att man måste vara medveten om detta som pedagog, och inte bara läsa sin egen kursplan. Det torde vara lättare för den medvetna pedagogen att se kopplingarna och den som fokuserar lite smalare på sitt ämne, samt även inte läser Lgr11 med rätt glasögen, anser säkert inte att  det är nödvändigt att dessa två ämnen hänger ihop. I Lgr11 kan man läsa under kursplanen för matematik: 


Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar intresse för matematik och tilltro till sin förmåga att använda matematik i olika sammanhang. 
De ska utveckla förtrogenhet med grundläggande matematiska begrepp.


Genom att använda sig av lekar under idrotten eller matten, kan man på ett naturligt sätt integrera och få in olika matematiska begrepp, till exempel:

Fler-färre
Varannan
Kvadrat
Rektangel
cirkel
Diagonal
höger-vänster
Fram och bak

För att nämna några. 



Inga kommentarer: