Delprov 5 och 6 - VFU


 Mina personliga mål
  • att kunna tillämpa integrativ didaktik i arbete med de yngre barnen.
  • ha kunskaper om hur, vad och varför estetiska lärprocesser integrerar kunskap och mening i förskolan verksamhet.




Jag har min praktik på en friskola, ett föräldrakooperativ, i en barngrupp med 3-4 åringar. Skolan har totalt ca 100 elever från förskolan upp till år 6. Min uppfattning är att föräldraengagemanget är stort och det finns olika grupper som ansvarar för delar av skötsel och aktiviteter. Förskolan har även ett ekologiskt förhållningssätt vilket främst visar sig i köket som har fokus på att handla ekologiska varor. 
Skolans syn på inlärning och kunskap är att människan lär och utvecklas bäst i en miljö präglad av mångfald. Att hjärnan vill ha roligt och man lär sig genom att experimentera, pröva och utforska sin omgivning.  Att med nyfikenhet och glädje utforska omgivningen, att leka med den.


Det är tre vuxna knutna till gruppen på 18 barn som jag varit i. Dock sker ett samarbete mellan de olika avdelningarna så att personalen kan ha planeringstid, en timme per vecka, tillsammans och tid för enskild planering. 
Den första veckan har jag "hängt på" min handledare. Det har givit mig en möjlighet att möta och lära känna barnen. Vilket jag tror varit en fördel när jag sedan ska genomföra mitt projekt vecka 48 och 49. Som vuxen vill jag få en möjlighet att möta och se varje barns möjligheter, samt vikten av att barnen ska känna sig trygga, ett av målen i förskolan. 


Förskolans verksamhet ska präglas av en pedagogik där omvårdnad, omsorg, fostran och där lärandet bildar en helhet. Den pedagogiska verksamheten ska genomföras så att den stimulerar och utmanar barnets utveckling och lärande. Miljön ska vara öppen, innehållsrik och inbjudande. Verksamheten ska främja leken, kreativiteten och det lustfyllda lärandet samt ta till vara och stärka barnets intresse för att lära och erövra nya erfarenheter, kunskaper och färdigheter. Verksamheten ska även bidra till att barnen utvecklar en förståelse för sig själva och sin omvärld. Grunden ska utgöras av ledord som: 

  • utforskande
  • nyfikenhet
  • lust att lära
Den ska utgå ifrån barnens erfarenheter, intressen, behov  och åsikter. Flödet av barnens tankar och idéer ska tas till vara för att skapa mångfald  i lärandet. Förskolan som inte bara ska erbjuda barn en trygg miljö utan samtidigt uppmana till lek och aktivitet ligger utmärkt placerad i ett litet samhälle med närhet till skog och hav. Miljön känns trygg och inbjuder till just mycket uteverksamhet lek där leken naturligt tar stor plats. Leken är viktig för barns utveckling och lärande och ska prägla verksamheten. I lekens och det lustfyllda lärandets olika former stimulerar barnets fantasi, inlevelse, kommunikation och förmåga till symboliskt tänkande samt förmågan att samarbeta och lösa problem.



En vecka med mycket utevistelse, lek, sagoläsning och vila. Men inte minst en massa trevliga små samtal. 




Det var mycket bakande bland barnen när vi var ute.


I leken med bak har barnen en tydlig roll och de hjälps åt med att tillverka, hämta vatten, jord och sand. Fantasin har inga gränser. Guldgula löv blir till guld och dekoration, barr och bitar från kottar blir krydda i soppa. 

 Händer doppade i choklad!
Stolta barn visar upp sitt resultat av en god dekorerad tårta!
 Här har en av pojkarna fått i uppdrag att hämta mer kaksmet! 


Förskolläraren ska stimulera utmana barnets matematiska utveckling. Förskolan ska utmana barns nyfikenhet och begynnande förståelse för bland annat matematik. Vid uteverksamheten finns det goda förutsättningar och möjligheter till matematik. 

Här ser vi en flicka få begrepp om hur en triangel ser ut, och det finns ingen hejd på hur många hon kan göra, hon ritar minst ett trettiotal trianglar i sandlådan. Vid varje ny triangel upprepar hon ordet och befäster därmed kunskapen samt utvecklar sitt begrepps- och ordförråd. Dagen efter detta är det, det första vi pratar om, trianglar. I förskolan ska man sträva efter att varje barn får en möjlighet att utveckla sin förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemställningar.

Några leker klassiska rollekar som mamma pappa barn. Dock kan man se att det finns vissa av barnen som tar en ledande roll i leken. Barnet får här i den skapande och gestaltande leken möjlighet att uttrycka och bearbeta upplevelser, känslor och erfarenheter.

Pedagogiskt hjälpmedel





Ett av materialen som används på förskolan fångade mitt intresse. Ett av barnen i gruppen har en bror på skolan som använder sig av teckenspråk. Detta har lett till att de använder sig av ett material under den dagliga samlingen som ger barnen kunskap om, inte bara veckans dagar utan kunskap om teckenspråket. Hur gestaltar man exempelvis torsdag, som även är färgen brun, genom en strykning under näsan. Materialet är tydligt och det består av burkar, en för varje månad, med kulor motsvarande antalet dagar i månaden. Varje dag får ett barn flytta en kula över i en större burk som motsvarar år 20011. Pedagogerna upprepar dagligen begreppen, dag och år och barnen får därmed möjlighet att befästa dessa kunskaper.
MI





Skolans pedagogik är präglad av professor Howard Gardner som förändrat synen på kunskap och inlärning genom att identifiera människans multipla intelligenser. Det finns alltid mängder av olika sätt att lära sig en och samma sak. Det är viktigt att var och en får möjlighet att använda sina starka sidor i sin inlärning och möjligheten att utmana och utveckla sidor hos sig själv som är mindre framträdande. Barnet leker/arbetar med uppgifter som stimulerar dess utvecklande av MI. Barnet blir medvetet om sina starka och svaga sidor. Vi utvecklar barnets multipla intelligenser (MI) dvs hela personligheten så att det får förmågan att:

  • förstå och leva tillsammans med andra människor
  • analysera problem, lösa dem och dra logiska slutsatser
  • uttrycka tankar i tal, skrift, bild, form och musik
  • reflektera kring vem han/hon är och står för,
  • vara modig och ta ställning och göra konstruktiva val.


Till hjälp i arbetet med detta har de Barbapappa med familj, vilket skapar lust och nyfikenhet hos de små.
Ett av redskapen de använder för att utveckla barnets MI är portfolio. En dokumentation som ger en bild av barnets utveckling och inlärning under en viss tidsperiod. Barnet har en portfolio där speciellt utvalda arbeten eller åstadkommanden inom varje intelligens finns med. Portfolion är det självklara underlaget vid utvecklingssamtalet och hjälper barnet att se sin egen utveckling. 


Projektarbete 
Genomfört projektarbete med matematik i fokus. Det blev mycket lyckat. Jag hade lådor med hemligt innehåll, som väckte lust och nyfikenhet. Barnen visade på en hel del kunskap redan, när det gäller matematik. Vi räknade med djur, pratade om olika begrepp som under, över, mellan, liten, stor. Vi storlekssorterade och pratade även en del om vilda dur, var de bor och varför det inte lever vilda djur i Sverige. De imponerade verkligen.