Delprov 2 - Eget producerat pedagogiskt material




Geometriska figurer 
med matematiska, tekniska och konstnärliga ögon







”Eleverna ska få uppleva olika uttryck för kunskaper. De ska få pröva och utveckla olika uttrycksformer och uppleva känslor och stämningar. /... / skapande i bild, text och form ska vara inslag i skolans verksamhet. En harmonisk utveckling och bildningsgång omfattar möjligheter att pröva, utforska, tillägna sig och gestalta olika kunskaper och erfarenheter. Förmåga till ett eget skapande hör till det som elever ska tillägna sig.” (ur Lgr 11)
Med Alexander Calder som inspirationskälla har jag valt att presentera ett pedagogiskt material där konst, teknik och matematik står i fokus och bildar en helhet.
En viktig uppgift för skolan är att ge överblick och sammanhang. Skolan ska stimulera elevernas kreativitet, nyfikenhet och självförtroende samt vilja till att pröva egna idéer och lösa problem. Eleverna ska få möjlighet att ta initiativ och ansvar samt utveckla sin förmåga att arbeta såväl självständigt som tillsammans med andra. Detta pedagogiska material går att variera, och fungerar därmed från förskoleklass upp till högstadiet. Vi ska i skolan svara för att alla elever får ett reellt inflytande på arbetssätt och undervisningens innehåll, samt se till att detta inflytande ökar med stigande ålder och mognad. Eleverna anpassar därmed svårighetsgraden utifrån deras egen förmåga.  I uppgiften kan man låta eleverna få möjlighet att välja om de vill arbeta enskilt eller i grupp. Eftersom skolan ska bidra till att eleverna utvecklar ett förhållningssätt som främjar entreprenörskap, kan det vara en fördel att vid något skede i processen samarbeta med varandra. Med detta Calder-projekt ges eleverna möjlighet att utvecklas och känna växandets glädje 
Calder
Calder är inte bara känd för sina fantastiska mobiler. Han var mångfacetterad och har även designat möbler, racerbanor och bilar för att nämna några av hans verksamhetsområden. Med Calder som inspirationskälla finns det något för alla. Att ta in Calder i ett temarbete skulle innebära att många av skolans ämnen integreras. Här kommer jag presentera tre av de som tar störst plats. Temarbetet skulle kunna pågå under en termin, som avslutas med en utställning där man bjuder in vårdnadshavare, kommunen och andra aktörer. Sett med entreprenöriella ögon tänker jag att man låter eleverna kontakta kommunen för att höra efter om det finns någon lämplig utställningslokal samt inbjudan till exempelvis kommunpolitiker med flera. Eleverna ska även stå för inbjudan i form av vernissagekort. Arbetet ska startas upp med att eleverna startar en blogg där man kan följa arbetets gång, genom bild, film och text.
Bild
Genom undervisningen i ämnet bild ska eleverna få erfarenheter av visuell kultur där design, konst, arkitektur och miljöer ingår. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar sin kreativitet och sitt intresse för att skapa. Det ska uppmuntra eleverna att ta egna initiativ och att arbeta på ett undersökande och problemlösande sätt.  
Eleverna ska ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att skapa med hantverksmässiga tekniker, modellera och konstruera med hjälp av olika verktyg och material.
Matematik 
Matematisk verksamhet är till sin art en kreativ, reflekterande och problemlösande aktivitet. Undervisningen i ämnet matematik ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om matematikens användning inom olika ämnesområden. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar intresse och ge eleverna möjlighet att uppleva estetiska värden i möten med matematiska mönster, former och samband. 
Det centrala innehåller består bland annat av geometri, eleven ska få kunskap om grundläggande geometriska objekt, däribland linjer, fyrhörningar, trianglar, cirklar, klot, koner, cylindrar och rätblock samt deras inbördes relationer samt de geometriska egenskaperna hos dessa objekt.  De ska även få ta del av konstruktion av geometriska objekt. Samt få ta del av symmetri i konsten och hur symmetri kan konstrueras. I arbetet med Calder ska eleverna tillverka mobiler bestående av geometriska figurer.
Teknik & design
Undervisningen i ämnet teknik ska syfta till att eleverna utvecklar sitt tekniska kunnande och sin tekniska medvetenhet. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar intresse för teknik och förmåga att ta sig an tekniska utmaningar på ett medvetet och innovativt sätt. Eleverna ska även ges förutsättningar att utveckla egna tekniska idéer och lösningar och relatera dessa till frågor som rör estetik, vilket de kommer att göra när de ska komma på olika lösningar för att få sina mobiler att hänga på ett visst sätt. Undervisningen ska även bidra till elevernas förståelse för hur teknik utvecklas i samspel med andra konstarter. 
Varför eget producerat pedagogiskt material?
I skolans värld växer intresset för de estetiska läroprocesserna Anders Marner fokuserar mycket på det estetiska lärandet och har bland annat skrivit boken, Möten & mediering (2005) och nämner  i den att: ”Estetiska läroprocesser är en angelägenhet för alla ämnen, inte endast de i sig estetiska ämnena. I estetiska läroprocesser är eleven medskapande snarare än endast en behållare för obearbetad information. Läraren är en iscensättare av kunskapssituationer och handledare snarare än en förmedlare av redan färdig kunskap. Kunskap finns i och genom olika medier och genrer snarare än endast inom skriftspråket och skolboken. Kunskap växer ur dialoger elev- elev och lärare- elev snarare än ur lärarens monolog och är engagerande och förvånande snarare än förväntad och från början given.” 
Design innehåller en nyskapande funktion vilket inte har varit nödvändigt inom skolans praxis som varit styrd av redan färdiga läromedel och framställningsformer. På senare år har skolans tradition ifrågasatts (Selander, 2009) och förefaller inte längre lika självklar. Hur lärandet ska utformas är idag upp till läraren och detta ställer krav på kunskap om vilka verktyg och medier man kan använda i förhållande till lärprocesser och bedömningssystem. Selander definierar då frågan ”Hur skall man utforma – designa – undervisningsgrupper, använda lokaler och välja arbetsredskap? Och utifrån vad ska man bedöma olika prestationer?”(s. 221) Läraren blir utifrån design medskapare av verksamheten och inte en representation av ett läromedel. Som påpekats tidigare blir eleven aktiv och detta leder till att eleven och läraren tillsammans designar undervisningen (Illeris, 2009). 


Referenser


Illeris, Helene (2009). Ungdomar och estetiska upplevelser – att lära med samtida konst. Lindstrand & Selander (red.) Estetiska Lärprocesser (ss. 85-102) Lund: Studentlitteratur 
Marner, Anders (2005). Möten och mediering – estetiska ämnen och läroprocesser i ett semiotiskt och sociokulturellt perspektiv. Umeå universitet: Inlaga Print och Media 
Lindstrand, Fredrik & Selander, Staffan (red.) (2009). Estetiska Lärprocesser. Lund: Studentlitteratur 
Lgr11



Argumenterande text


Min argumenterande text i färdigt utförande i form av en tvåsidig broschyr i A5-format.












Inga kommentarer: