Samt artiklar av Ulf Sandström:
För att läsa klicka på titlarna
Peter Gärdenfors är filosof och professor i kognitionsvetenskap, läran om mänskligt lärande. Ett ämne som undersöker hur människans hjärna fungerar som informationsbearbetare. Kognitionsvetenskap är tvärvetenskapligt och omfattar ämnen inom flera forskningsområden, till exempel humaniora, beteendevetenskaper, medicin och naturvetenskap.
I boken Lusten att förstå vill Gärdenfors lyfta fram att lärandet ska ske på människans villkor, att människan drivs av en inre motivation, lust och nyfikenhet att lära. Samt att den bästa formen av lärande sker när man kan se och förstå de stora sammanhangen.
Gärdenfors är delvis kritisk mot lärarutbildningen, som han anser inte har tillräckligt med fokus på just motivation och förståelse.
Han belyser även att vi borde ta mer hänsyn till det formella lärandet, det som sker utanför skolan. Samt lyfta fram berättandet, att sätta in ett abstrakt sammanhang i en berättelse. Detta är något som han anser saknas för att det helt enkelt inte anses vara fint.
I det centrala innehållet för år 1-3 samt 4-6 i Lgr11 lyfts berättandet fram på ett betydande sätt både när det gäller berättande med bilder, muntligt berättande och berättande texter.
Gärdenfors talar om virtuell erfarenhet, simulering och rollspel som viktiga faktorer i skolan. Mycket av det som Gärdenfors tar upp i sin bok tycker jag mig finna i det arbetsmetoder som Språk och skapande står för - användandet av estetiska läroprocesser.
Frågeställningar kring boken:
Hur ska vi som arbetar i skola, förskola och fritidshem få eleverna motiverade, hjälpa dem att skapa en inre motivation, och samtidigt förena detta med de krav som finns i Lgr 11?
Vilka konkreta verktyg kan vi använda oss av så att vi kan ta in mer av det subjektiva och informella?
Den digitala utvecklingen har pågått under decennier. Fler och fler skolor ger bärbara datorer till sina elever, men de används inte, enligt Gärdenfors, på rätt sätt, varför är det så? En fråga jag själv ställt mig, som mycket IT-intresserad, under många år. Vi kan både visualisera och visa abstrakta förlopp med en dator.
Vilka konkreta verktyg kan vi använda oss av så att vi kan ta in mer av det subjektiva och informella?
Den digitala utvecklingen har pågått under decennier. Fler och fler skolor ger bärbara datorer till sina elever, men de används inte, enligt Gärdenfors, på rätt sätt, varför är det så? En fråga jag själv ställt mig, som mycket IT-intresserad, under många år. Vi kan både visualisera och visa abstrakta förlopp med en dator.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar